Kurdish MattersNieuwe site! Volg me tijdens mijn werk aan mijn boek over de Koerdische kwestie: www.KurdishMatters.com

ISTANBUL – Turkije’s metropool Istanbul krijgt een kanaal om de zeeën ten zuiden en noorden van de stad te verbinden. Daarmee moet de Bosporus, de huidige verbinding tussen de Zee van Marmara en de Zwarte Zee, vrij worden van scheepvaart. Dat heeft de Turkse premier Tayyip Erdoğan woensdagochtend in een persconferentie aangekondigd.

Het kanaal, gedoopt Kanaal Istanbul, wordt bijna vijftig kilometer lang en honderdvijftig meter breed, en zal worden gegraven ten westen van de stad. Het prestigieuze project moet klaar zijn in 2023, het jaar dat de republiek Turkije haar honderdjarig bestaan viert. De Bosporus is de drukste zeestraat ter wereld met jaarlijks zo’n 50.000 passages. De wachttijd voor schepen om door de Bosporus te varen kan oplopen tot weken: de zeestraat is smal en om veiligheidsredenen is er nooit tweerichtingsverkeer. Het Kanaal Istanbul zou dagelijks 160 schepen kunnen verwerken, dus ruim 5000 meer per jaar.

Longen van Istanbul

De reacties op het project zijn niet onverdeeld positief. Deskundigen zijn bang dat het de groei van Istanbul, nu 16 miljoen inwoners, zal stimuleren tot misschien wel 30 miljoen mensen. Zeker in combinatie met een ander prestigieus project: een derde brug over de Bosporus. Beide projecten brengen, zo vrezen deskundigen, bovendien ‘de longen van Istanbul’ in gevaar: de bossen ten noorden en westen van de stad zouden er deels voor moeten worden gekapt.

Ook over de veiligheid maken deskundigen zich zorgen: Istanbul ligt op een breuklijn en het is de vraag in hoeverre het kanaal aardbevingsbestendig kan worden gemaakt. Een gevaarlijke combinatie met de bouwplannen langs het kanaal, die zichtbaar waren in de presentatie die tijdens de persconferentie werd getoond.

Gek plan

De financiering van Kanaal Istanbul is vooralsnog in nevelen gehuld, maar aannemelijk is dat het project zowel door de overheid als privaat gefinancierd zal worden. ‘Er zullen geen financieringsproblemen zijn’, verklaarde Erdoğan slechts. De premier kondigde het project jaren geleden al vaag aan: hij sprak over een ‘gek plan’ dat hij had en dat hij zou aankondigen als de tijd er rijp voor was. Het ontlokte oppositieleider Kilicdaroglu vandaag de reactie: ‘Wat dit land nodig heeft, zijn geen gekke leiders maar leiders die nadenken’.

No Comments »

Leave a Reply

 tekens beschikbaar

Snel